Rädda världen hemifrån

Följ mig och min familj när vi, i vardagen, försöker dra vårt strå till stacken, för att rädda värden !!

Välkommen till min blogg !!

Publicerad 2013-10-19 16:37:00 i Allmänt,

Här på bloggen kommer jag att skriva om hur jag och min familj försöker vara klimatsmarta, miljösmarta och smarta i största allmänhet då det gäller hur vi kan förbättra vårat sätt att leva och påverka jordens framtid.
Man kan inte förändra allt på en gång, men man kan alltid förändra i portioner till det bättre. Då känns det lättare att nå sina mål.
 
Helt novis är jag dock inte, utan har läst på Karlstads Universitet:
*  Klimat i förändring   7.5 hp.
*  Hållbar utveckling med fokus på klimatförändringar   15 hp.
*  Klimatförändringar och samhället   15 hp.
 
samt en kurs på Umeå Universitet:
 
Har dock mycket kvar att lära mig, tror nog att man aldrig blir riktigt fullärd heller och tur är det.
Vad gör vi då redan nu i vår familj:
 
*  Vi köper i stort sett alla kläder, möbler, köksporslin, inredningsdetaljer (som gardiner, dukar, prydnadssaker) från second handbutiker.
*  Vi sopsorterar metall, glas, tidningar, plast, matavfall, papper, papperskartonger mm.
*  Vi använder alltid lågenergilampor
*  Vi bakar allt bröd, bullar och kakor
*  Vi använder endast såpa när vi städar, maskindiskmedel- Såklart, handdiskmedel Yes
*  Vi torkar vår tvätt inomhus eller ute på altanen när vädret tillåter.
*  Vi handlar kläder på second handbutiker, tradera, blocket eller loppisar.
*  Vi handlar möbler och annat husgeråd på second hand, tradera, blocket eller loppisar.
*  Vi använder bilen så lite som möjligt, kanske 2- 3 gånger i veckan.
*  Vi försöker släcka lampor i de rum vi inte vistas i.
*  Vi försöker vara sparsamma med vatten.
*  Vi har elavtal med 100% vattenkraft.
*  Vi månadshandlar mat och kompletterar ibland med någon färsk grönsak, annars har vi frysta grönsaker i frysen.
*  Vi använder 5 literspåsar flera gånger genom att diska ur dem.
Ja, det var lite av vad vi gör för miljön,mer kommer i bloggen och för ordningensskull kommer det även lite fakta om vad som sker med vår planet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lite om mig !!

Jag som driver denna blogg heter Maria Jonsson Bor med min man och två tonårsbarn, R och E i en stad vid Västerbottens kust. Är närmare 50 än 40 år. I vår familj försöker vi tänka miljömedvetet och klimatsmart så gott det går och det är just det den här bloggen handlar om. Du kan läsa om hur vi väljer att leva, du får även tips och fakta, då och då. Glöm inte att du gärna får lämna en kommentar på det du läst. Alltid kul med kommentarer !!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela