Rädda världen hemifrån

Följ mig och min familj när vi, i vardagen, försöker dra vårt strå till stacken, för att rädda värden !!

Det är lätt att göra flytande tvål

Publicerad 2013-10-21 21:27:46 i Allmänt,

Tänk vad mycket tvål man använder per år. När man går där på affärerna och ser på tvålhyllorna så är det en markant skillnad i mängd mellan vanlig fast tvål och flytande tvål. Det är nämligen en hel uppsjö av flytande tvålar i regnbågens alla färger. Jag köpte också flytande tvål i plastförpackning förut. Man betalade och drog hem en hel del vatten i dessa förpackningar + att man även kom hem med ännu en plastflaska, även om man köpte refillförpackning. Många väljer just flytande tvål för att man tycker att det är det mest hygieniska alternativet, en del tycker att man blir torrare i huden av fast tvål. Numera har jag en lösning på det problemet.

Jag gör egen flytande tvål !!

Man köper en fast favorit-tvål som är ekologisk och bra för miljön. Sedan tar man och river hela tvålen till tvålflingor med hjälp av rivjärnet.

Häll över tvålflingorna i en hink och häll på 3.8 liter varmt vatten. Rör om tills alla tvålflingor är upplösta. Låt stå orört i drygt 1 dygn.

 

Dag 2 tar du stavmixern och mixar tvålen ett tag så geléklumparna som bildats försvinner. Sedan är det bara att hälla upp på flaska. Jag brukar fylla upp tvålen på petflaskor så att jag sedan kan fylla på tvålpumpen när den börjar bli tom.

 
 
 

Av en enda fast tvål som kostar ca 5 kr.(i vanlig storlek) så får man ut drygt 3.5 liter flytande tvål. Skulle man köpa den mängden i flytande tvål i affären så skulle det blir 7 st. plastförpackningar med flytande tvål. Gör man sin egen flytande tvål så slipper man dra hem 7 plastförpackningar och en massa vatten. Det tackar miljön för !

3.5 liter flytande tvål räcker länge och kan även vara en rolig present att ge bort !

Kram Maria

Kommentarer

Postat av: Linda

Publicerad 2014-04-15 09:20:16

Tack för tipset, de skall provas👍😊

Postat av: Marie

Publicerad 2014-04-15 12:39:32

Hej. Bra tips. Använder du tvålar som är helt naturliga och hur länge står sig blandningen , om man inte vill använda konserveringsmedel?

Postat av: Maria

Publicerad 2014-04-22 09:00:12

Hej Marie, vad kul att du hittat till min blogg, den är tyvärr inte skriven i på ett tag, ska bättra mig !!
För att svara på dina frågor:
Du kan ta din favorit-tvål som är hård. Tvålen du gör räcker väldigt länge, faktum är att tvålen jag gjorde i inlägget använder jag än. Har inte behövt göra någon mer sats, men snart är det dags för nu börjar det vara på upphällningen faktiskt. Minns tyvärr inte vilken tvål jag använde, men det har inte varit några problem med hållbarheten. I och med att du inte har kontakt med tvålen när den är i pumpflaska så bildas ju inga bakterier som det har en tendens att göra med hård tvål, trots att man sköljer av den efter man tvättat sig.
Lycka till !!

Postat av: Anna

Publicerad 2014-08-17 19:43:26

Löddrar tvålen som "vanlig" flytande tvål? Jag har läst att man också måste ha i konserveringsmedel eftersom det är en vattenlösning. Hur gjorde du? Om inget konserveringsmedel, hur längre håller den. Man vill ju inte heller behöva förvara den i kylskåp :).

Väldigt smart o intressant ide!
Anna

Postat av: Joseph

Publicerad 2015-10-09 08:55:20

Hej,

Vilken jättebra idé och tack för tydliga instruktioner. Jag gjorde flytande tvål av en hemkokt tvål (oliv) som jag köpte. Min flytande tvål blev väldigt, väldigt ljust vit och helt som vatten i konsistensen.

När jag tittar på bilden på dina flaskor så ser vätskan både vitare och mer "tvålig" ut. Får jag fråga om den är "vatten med tvål i" för dig med? Men att den kanske är lite vitare än vad jag lyckades få den?

För att få en lite mer gele-ig konstistens, tror du att det skulle kunna fungera att bland i lite gelatin?

Postat av: Malin

Publicerad 2018-01-11 16:06:18

Tack för tipset! Jag ska genast prova. Ang förtjockningsmedel som någon frågade om. Jag skulle gissa på guarkärnmjöl eller carragenanpulver. Vad tror du om det?
Ha det gott!
/Malin

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lite om mig !!

Jag som driver denna blogg heter Maria Jonsson Bor med min man och två tonårsbarn, R och E i en stad vid Västerbottens kust. Är närmare 50 än 40 år. I vår familj försöker vi tänka miljömedvetet och klimatsmart så gott det går och det är just det den här bloggen handlar om. Du kan läsa om hur vi väljer att leva, du får även tips och fakta, då och då. Glöm inte att du gärna får lämna en kommentar på det du läst. Alltid kul med kommentarer !!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela